فیلم | روشنی مسیر حق‌طلبی پس از شهادت امام حسین(ع)
کد خبر: 3920182
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

فیلم | روشنی مسیر حق‌طلبی پس از شهادت امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام سعدی، با اشاره به آیات پایانی سوره فجر گفت: خداوند تبارک و تعالی با رجز و افتخار از امام حسین(ع) یاد می‌کند. چون حضرت ابی‌ عبدالله با این حرکتی که انجام داد باعث شد در طول تاریخ مسیر حق و حق‌طلبی روشن شود.

فیلم | روشنی مسیر حق‌طلبی پس از شهادت امام حسین(ع)
به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدرس حوزه و دانشگاه و مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز، در ادامه مباحث مربوط به موضوع «آیات قرآن کریم مرتبط با اهل‌بیت علیه‌السلام و امام حسین(ع)» اظهار کرد: در ادامه بحثی که خدمت شما عرض کردم رسیدیم به این قصه که نفس مطمئنه معنایش چیست و چه مشخصاتی دارد. یکی از مشخصات نفس مطمئنه در قله شاخص‌هاست؛ یعنی این شاخص می‌تواند به عنوان عالی‌ترین شاخص خودش را نشان دهد. این است که انسان در لحظه موت آیا واقعاً معتقد به سرای باقی است.
روایتی در کتاب شریف نورالثقلین محمدعلی حویزی و البرهان آمده و در سایر تفاسیر هم این ذکر شد و آن این است که امام جعفرصادق(ع) به یکی از اصحاب فرمودند که چرا سوره جدم حسین را نمی‌خوانی؟ گفت: سوره جد شما کدام است؟ گفت والفجر. گفت چطور شد سوره جد شما؟ گفت آنجا که می‌فرماید:«يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» اشاره به جد غریب ما حسین دارد.  واقعا وقتی که آن لحظات شهادت حضرت ابی‌عبدالله می‌رسد می‌بینید که حضرت ابی‌عبدالله فقط با خدا مناجات می‌کند و به خدا عرض می‌کند.

الهی با تو آن عهدی که راندم

به حمد الله به سرمنزل رساندم

هر آن درّی که در گنجینه ام بود

یکایک بر سر راهت فشاندم

الهی اکبر از تو اصغر از تو

به خون آغشتگانم یکسر از تو

ابی‌عبدالله با تمام وجود خودش را تقدیم می‌کند. هر چه دارد و ندارد تقدیم حضرت دوست می‌کند و یک لحظه ندیدند که حضرت ابی‌عبدالله در اعتقادش شکی ایجاد شود لذا پاداش یک چنین نفس مطمئنه‌ای چیست؟ «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ».

خداوند تبارک و تعالی با رجز و افتخار از او یاد می‌کند. با جانم و عزیزم از او یاد می‌کند. ای نفسی که مطمئن بودی به قضا و قدر الهی. برگرد به سمت خدای خودت در این دنیا قدر تو را ندانستند در حالی که راضی هستی از خدا و هم خدا تو را راضی می‌کند.

هم تو راضی هستی به این بلایی که سرت آمد بخاطر خدا.

چون حضرت ابی‌عبدالله با این حرکتی انجام داد باعث شد در طول تاریخ مسیر حق و حق‌طلبی روشن شود. راضی بود، حق مطلب را ادا کرد. تو دیگر از زمره بندگان خاص من هستی. امام حسین بنده خاص خداست و در بهشت مخصوص خدا جایگاه دارد. لذا ما باید متوسل شویم از او بپرسیم به ما راه را نشان دهد. از او بخواهیم، حاجت‌روا می‌شویم. سعی کنیم حاجت‌های بزرگ و کوچک خودمان را با ابی‌عبدالله مطرح کنیم و یاد مظلومیت او بیفتیم.

هنوز تشنه بگرید چو آب می‌نوشد

هنوز وقتی که انسان نگاه به آب سرد و خنک می‌کند در گرما با خودش می‌گوید چرا از امام حسین منع شد؟ چرا آن ظلم‌ها و ستم‌ها به سر ایشان رفت. چرا حرمت او را نگه نداشتند چرا زن و فرزندان او را اینگونه اسیر کردند.

 

فیلمبردار: محمد محمدعلی‌پور

تهیه و تدوین: گروه چندرسانه‌ای ایکنا خوزستان

انتهای پیام
captcha